SEO Strategy
Image default
Internet marketing

Optimaliseren bij hoge concurrentie

Hoog in de zoekmachine bij concurrerende zoektermen, kan dat? Goed gevonden worden op concurrerende termen is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven, maar het wel wat extra aandacht nodig. Gelukkig is er een hoop dat je kan doen.

Website optimaliseren

Je website volproppen met je belangrijkste zoekwoord is niet genoeg. Sterker nog, dat werkt sowieso niet meer. Dat kon je vroeger nog maken, maar nu word je er eerder voor afgestraft. Tegenwoordig is de gebruiksvriendelijkheid belangrijk, zeker bij hoge concurrentie. Zoekmachines willen de beste sites tonen als je ergens op zoekt en dat is niet de website die het zoekwoord het vaakst heeft staan. Google weet hoelang het duurt voor een bezoeker weer terug in de zoekresultaten is. Hoe sneller dat is, hoe minder relevant of fijn jouw website blijkbaar is. Wil je goed scoren op hoge concurrentie, dan is het dus belangrijk om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en je bezoekers zo lang mogelijk te laten plakken. De relevantie van de bezoeker is dus ook belangrijk, gezien een relevante bezoeker sneller op je website blijft. Hou de bouncerate in de gaten en probeer daarop je website te optimaliseren.

Laadtijd en mobiele weergave

Lang wachten op een webpagina is vervelend. Binnen een paar klikken ben je op een andere website, dus zorg dat je bezoeker zo snel mogelijk jouw informatie ziet. Hou de laadtijd zo laag mogelijk. Vermijd grote afbeeldingen en pas op met pagebuilders: zeker drag en drop pagebuilders maken je website erg traag.

Steeds meer websites worden vanaf de mobiele telefoon geopend. Het maakt niet meer uit wat voor soort website het is. Ook complexe webshops worden via de telefoon geopend en de bezoeker verwacht een goede weergave en dat ze makkelijk kunnen bestellen. Het is dus van groot belang dat jouw website mobiel vriendelijk is. Hier kijkt Google ook naar. ContainerOnline wilde gevonden worden op ‘container huren’. Ze kwamen niet hoger dan positie 13. Hun website was gebouwd met Divi builder en voor desktop. Divi maakte de website erg traag en op een mobiel werkte de website niet lekker. Alleen al door de website zonder pagebuilder te bouwen en deze mobile first te maken, ging de vindbaarheid omhoog. Na de grote wijziging had Google even een paar weken nodig om de nieuwe posities te bepalen en klom de zoekterm omhoog naar positie 7.

Heb je de mogelijkheid niet om de website zodanig aan te passen, kies dan voor een wat minder concurrerende zoekterm. Zoals ‘mkb afval’ in plaats van ‘bedrijfsafval’. Hier zijn een stuk minder zoekers op, maar de concurrentie is een stuk lager en daarmee vergroot je de kans op je vindbaarheid.

Linkbuilden

Linkbuilden blijft belangrijk, maar niet meer zoveel mogelijk linkjes van zoveel mogelijk domeinen. Zelfs de authority van die domeinen zijn veel minder belangrijk. Relevantie is de sleutel. Probeer zoveel mogelijk relevante linkjes te verkrijgen en een mix van verschillende linkjes. Als je alleen maar relevante links hebt met jouw zoekwoord als anker tekst, is dat verdacht voor Google. Gebruik ook eens een synoniem van je zoekwoord en ‘klik hier’ of ‘meer informatie’. Dit maakt het een stuk natuurlijker.

https://www.websiteoptimalisatietips.nl/